piątek, 13 czerwca 2014

RÓŻANA PATERA -DECOUPAGE NA BLEJTRAMIE

                                   RÓŻANA PATERA-DECOUPAGE NA BLEJTRAMIE

Na co dzień w naszych warsztatach hobbystycznych królują stosunkowo niewielkie formy. Warto jednak od czasu do czasu sięgnąć po większy format z kilku powodów. Duża powierzchnia dekoracyjna otwiera przed nami możliwości kreowania ciekawych kompozycji i zastosowania kilku technik zdobniczych z rozmachem. Projekt prezentowany dziś przeze mnie w tym tutorialu jest projektem mojej ukochanej Stameprii. Włosi mają niezwykle rozbudzoną kreatywność, wciąż poszukują nowych rozwiązań dekoratorskich, kreują i inspirują świat hobbystyczny. Uczmy się z więc otwartości na nowości od Włochów a przełamiemy nieco monotonię, która czasem wkrada się do naszych domowych warsztatów .
Materiały:
-blejtram
-farby akrylowe ALLEGRO Stamperia ciepły żółty kal09, prugna kal56, zieleń kal80, biały kal11 ( może być również kość słoniowa kal12) ciepły brąz kal21, bordowy kal04
-płaskie pędzle w dwóch rozmiarach
-klej do decoupage Vernicolla ( klej z dużą zawartością lakieru)
-szablony
-pędzle szczecinowy okrągły do szablonów
-pędzle ścięty
-szpatułka do past strukturalnych
-opóźniacz do akryli -bendingel
-nożyczki
-miska z wodą, gąbka, taśma malarska, linijka, ołówek

krok pierwszy
Precyzyjnie wycinamy wybrany motyw z papieru klasycznego. Przykładamy do blejtramu wybieramy miejsce. Mój blejtram został zagruntowany fabrycznie. Jeśli pracujecie na surowej kanwie należy uprzednio pokryć ją odpowiednim gruntem.

krok drugi
Przy pomocy szpatułki rozprowadzamy na blejtramie pastę Soffice Bianco w sposób nieregularny ale pracując cały czas szpatułką w sposób pionowy. W miejscu gdzie planujemy naklejenie motywu pozostawiamy czysty blejtram



krok trzeci
Czas na cieniowanie podłoża
Na plastikowy talerzyk wylewamy niewielkie ilości farb akrylowych w wybranych kolorach-żołcień, zieleń oraz prugna. Możemy użyć również odrobiny opóźniacza do farb akrylowych choć tutaj nie powinien być on potrzebny.

Tworzymy cieniowane podłoże malując blejtram płaskim szerokim pędzle mieszając farby akrylowe nie na talerzu ale podczas malowania bezpośrednio na blejtramie. Punktem wyjścia będzie praca z kolorem białym. Nanosimy zatem więcej białej farby i zdecydowanymi ruchami rozprowadzamy ją po paście strukturalnej stopniowo dodając do niej delikatnie koloru żółtego i zielonego. Nieustannie dobieramy kolor biały -nasze tło nie może być zbyt ciemne. Na koniec dodajemy odrobinę koloru Prugna kal 56





krok czwarty
Po wyschnięciu farb przystępujemy do naklejania wcześniej wyciętego motywu. Można go zanurzyć w wodzie lub namoczyć gąbką układając na stole.

Należy odczekać dłuższą chwilę aby papier dobrze się namoczył ( papier Stameprii można zanurzać w wodzie nawet do minuty ) a następnie odsączyć nadmiar wody ręcznikiem papierowym


smarujemy motyw Vernicollą -klejem z większą zawartością lakieru. Vernicolla smarujemy również blejtram

i naklejamy wycięty obrazek dociskając mocno pędzlem do płaszczyzny. Pamiętajmy o pracy pędzlem od środka motywu do zewnątrz. Pod blejtram można podłożyć dłoń. Da to nam większy komfort pracy podczas naklejania i kontrolę nad starannością pracy. Po wyschnięciu preparatu raz jeszcze nanosimy vernicolle na całą powierzchnię w celu zabezpieczenia pracy.




krok piąty
Wyznaczamy przy pomocy papierowej taśmy malarskiej przestrzeń na kształt szyldu, na którym wykonamy przy pomocy szablonów napisy

białą farbą przy pomocy gąbeczki wypełniamy wyznaczoną przestrzeń

zdejmujemy taśmy zaraz po malowaniu. Nigdy nie czekamy aż farba wyschnie !


Kiedy farba wyschnie, grubym papierem ściernym przecieramy pionowymi ruchami farbę tak aby stworzyć przetarcia farby na paście strukturalnej


krok szósty
Praca z szablonami. Dobieramy odpowiednie dla naszego projektu wzory szablonów, farbę -tutaj kolor bordowy, klej tymczasowy do szablonów, który pozwala na precyzyjne wymalowanie najbardziej finezyjnych wzorów, pędzle szczecinowy okrągły. Spryskujemy szablon klejem tymczasowym, czekamy około 20 minut aż klej się zwiąże po czym przykładamy do powierzchni starannie dociskając. Na pędzel szczecinowy nabieramy niewielką ilość farby i zaczynamy odwzorowywać motyw. Ja połączyłam zawijasy z napisem Vintage Rose



krok siódmy
Cieniowania motywu z użyciem farby akrylowej allegro ciepły brąz ( uzyskałam z mieszania dwóch kolorów) oraz opóźniacza do akryli.
Opóźniacz blendingel jest w formie żelowej. Mieszamy go z wodą w proporcjach 1:1 a następnie dodajemy farbę akrylową. Uzyskamy dzięki temu farbę akrylową przypominającą właściwościami akwarele. Ściętym pędzlem wykonujemy cieniowania wokół motywu oraz cieniujemy szyld i litery namalowane szablonem. Dzięki temu otrzymamy bardziej malarski i plastyczny efekt w naszej pracy. Jeśli nie mamy wprawy w malowaniu pędzlem ściętym możemy cieniowania wykonać gąbeczką





krok ósmy
Białą lekko rozcieńczoną farbą wykonujemy podmalówki na motywie-dodajemy tzw. Bliki-czyli coś co ma dawać nam światło ( refleksy świetlne) na płatkach róży i na szklanej paterze.



Praca skończona. Ponieważ używałam Vernicolli nie ma potrzeby zabezpieczania blejtramu dodatkową warstwą werniksu.



3 komentarze:

  1. dzięki :)-az cztery lata zabrało mi opracowanie tekstu i obrobienie zdjęć ! :) to sie nazywa brak logistyki i umiejętności zarządzania czasem ! Pozdrawiam-Ewa

    OdpowiedzUsuń

Bardzo dziękujemy za Twoją opinię